A beszéd- és kifejezőkészség fejlődésével tehát jelentősen megnövekszik a gyermekben személyes hatékonyságának érzete. Önérzetesen megy felfedezni a világot, új ismereteket szerezni, érdekes jelenségeket megtapasztalni. Jó beszéd- és nyelvi szintje tehát fejleszti megismerő (értelmi) képességeit is.
Kifejezetten beszédfejlesztő játékok ezért nincsenek is. Minden játék, mely fejleszti a beszédet, minden esetben hat az értelmi és szociális fejlődésre, valamint a figyelemre és az emlékezetre. Alapvetően három területre érdemes figyelni: a beszéd tartalmi, formai és nyelvtani megjelenítésére. Még nem érdemes azzal foglalkozni, hogy túlságosan pösze vagy raccsol a gyermek. Felfigyelhetünk viszont súlyos artikulációs hibákra, amikor szinte egyáltalán nem érteni, mit mond a kicsi, mert nagyon sok hangot egyáltalán nem tud tisztán kiejteni. Ilyenkor mielőbb keressünk szakembert. A nyelvtani szerkezetek csak ezután alakulnak ki, így ezzel sem kell még komolyabban törődnünk, csupán arra ügyeljünk, hogy mi mindig helyesen, tisztán, "egyszerűen" beszéljünk. Ebben az életkorban egy átlagosan fejlődő gyerek esetében főképpen a beszéd tartalmi oldalának fejlődését segíthetjük a megfelelő játékszerekkel való közös játékkal. Nem kell megijedni, ha a gyermek keveset beszél. Ami fontos, hogy legyenek meg a kellő ismeretei a világról, és értse meg a körülötte zajló cselekvéseket, történéseket, ismerje a szavak, a fogalmak jelentését, ha ő maga még látványosan nem is gyakorolja.
Belső tudása legyen meg, és ezután pedig bízzuk rá, hogy tudását mikor óhajtja majd megosztani a nagyközönséggel. A lényeg: ne legyen kötelező! Hagyjuk meg azt a belső örömöt a gyermeknek, amellyel megjutalmazza magát! Ha sikerült kifejeznie valamit, nem kell külső jutalmakkal (csokival) elrontani, mert akkor szinte cirkuszi produkcióvá tesszük a szóbeli megnyilatkozásokat.
Elemes összerakó
Órák hosszat tartó izgalmas és örömteli felfedezésre hívja a Circus gears

a gyermekeket, ez a nemzetközi díjakat nyert, sokrétű játékszer. Több korosztály is élvezettel játszhat vele, és az adott életkorokban más-más hatásokat aknázhatunk ki. 1,5-2 éves kor körül nagyon szívesen kezdenek a gyermekek építeni, összeraknak különböző elemeket, egyedi műveket konstruálnak. Játék közben először az alaplapokból építünk egy alakzatot, erre kerülnek majd a színes fogaskerekek, illetve a hosszú szárú "szögek". Folyamatos beszéddel kísérjük az építést, és törekedjünk az együttműködésre. Kérjük a gyermektől az egyes elemeket, a kérem-köszönöm formula ismétlésével. Próbálhatjuk az elemeket elhelyezkedésük vagy színük szerint kérni: pl. azt kérem, ami a lábad előtt van vagy azt, ami a baba mellett, illetve azt a pirosat, amelyik pontosan olyan, mint ez (és mutatjuk a már kirakottat). Ha ez már könnyedén megy, akkor nevezhetjük néven a színeket, és kérhetjük a gyermektől, hogy válassza ki, és adja oda nekünk. A sok-kevés fogalmának megértési folyamatát is indíthatjuk ezzel a játékkal. Jelzőket is hangsúlyozhatunk a közös építés közben, pl. az építmény milyen nagy vagy hosszú. A játék amellett, hogy ügyesíti a kis kezeket, a szem és a kéz összhangját, a finommozgásokat, lehetőséget ad arra is, hogy érdekes témaként beszélgessünk közben a cirkuszról. Meséljük és játsszuk el, mi is az a cirkusz, milyen sokféle állat található ott, milyenek ezek az állatok. Az állatok legfőbb jellegzetességeit ismerhetik fel a gyermekek, már egy stilizált, tehát elvontabb formában. Beszélgessünk az állatok testrészeiről, arról, hogy milyen életet él, hol él, mit eszik, milyen a hangja. Egyszerű szavakkal beszéljünk, ha a gyermek még nem mondott ki mondatokat, akkor törekedjünk a kétszavas kifejezések használatára és ismétlésére. Rövid, egyszerű történést is eljátszhatunk az állatokkal, főleg olyat, ami az ő kis életében is mindennapos: például reggel megmosakodott a kiselefánt, felöltözött, és elment a nagymama elefánthoz játszani.
Hajasbaba

Puzzle kirakók

Ezeket a játékokat minden gyermekkel játszhatjuk. Ha bizonytalanok vagyunk a kiválasztásban vagy az a gyanúnk, hogy valami miatt valóban érdemes külön is foglalkozni a kicsi korai beszédtanulásával, akkor kérjük szakember segítségét.
www.babaszoba.hu
2 megjegyzés:
Igen, sok minden - játékok, énekek, foglalkozások segíthetnek a beszédtanulásban. De a gének nagyon meghatározó szerepet játszanak mégis benne. Krisztám egyévesen már rengeteg szót mondott, másfél évesen egyszerű mondatokban beszélt, apró kis mondókákat, énekeket motyogott. Boróm már 15 hónapos lesz és még alig mond 2-3 szót. Tisztán csak egyet ejt, a babát. Szóval, a két lányomat egyformán nevelem, egyaránt foglalkozom velük, az egyik mégis 9 hónaposan már ott tartott, mint most a 15 hónaposom. De semmi baj. Ez így van rendjén. Nem vagyunk egyformák, nem is lehetünk és nem is szabad lennünk.
Puszillak Benneteket!:)
JA, amúgy mínusz 3-4 kilónál tartok! :)
Gratulálok Edith a minusz kilókhoz!
Reni is kevesebb szót mond,mint én gondoltam,hogy ennyi idősen fog beszélni,de nem baj!
Igy volt mindennel:akkor csinálta,mikor már biztosan tudott valamit,a felülést,a felállást,az elindulást.De akkor meg sem lehetett állítani :)
Megjegyzés küldése