"Vedd ezt a leányt, neveld fel nekem; alakítsd jellemét a templom kifaragott oszlopának mintájára, hogy fényeskedjék az Úr országában örökre."

2009. április 15., szerda

A huszadik hónap

Testi fejlődés

A játszótérre menés gyakran megterhelőbb anyunak vagy apunak, mint a totyogónak, aki most teszteli éppen fizikai korlátai határát, és most sajátítja el az új készségeket is. Mostanára a kicsi már biztosan fut (bár szerencsére Ön még mindig képes lehagyni), és egy szemvillanás alatt a labda után ered, veszélyes közelségbe kerül egy mozgó hintához, vagy egy gyanútlan kisgyerektől elorozza a játékát). Már ki tudja szórni a homokot is a vödörből, és a labdát is el tudja dobni. A jó hír az, hogy a kicsi egyre ügyesebb, erősebb és magabiztosabb. De mivel még mindig csak egy kis totyogó, nincs annyi egyensúlyérzéke, koordinációs képessége és ítélőképessége, mint egy idősebb gyereknek. A szülők számára ez különlegesen nagy figyelmet igénylő korszak. Vigyázzon rá otthon és a játszótéren egyaránt, és biztosítsa számára a megfelelő környezetet, ahol szabadon futkározhat és játszhat.

Szociális fejlődés

Az érzékeny kisgyerekben nagy félelmeket ébreszthetnek olyan vélt vagy valós dolgok, mint az ágya alatti szörnyek, egy nagy és hangos bohóc egy születésnapi partin, a porszívó zaja, vagy a mennydörgés. Hogy miért? A félelem az ismeretlenre és fenyegetőre adott ösztönös reakció, és mivel a totyogók épp most ismerkednek az őket körülvevő világgal, sok új és előre nem várt dolog ijesztheti meg őket. Híresen élénk fantáziájuk és fejlődőben levő okoskodásuk szintén hozzájárulhat a néha irracionális félelmekhez. A falon egy árnyék hasonlíthat egy kétfejű óriáshoz, a porszívó zaja akár egy éhes szörnyeteg morgása is lehetne. A totyogók félelmei természetes módon alábbhagynak, a kicsi az óvodában vagy az első iskolás években kinövi őket. De addig vegye komolyan a gyerek félelmeit (hiszen azok az ő számára valóságosak), nyugtassa meg, hogy biztonságban van, és dicsérje meg erőfeszítéseit (legyenek mégoly kicsik), amikor megpróbálja legyőzni a „szörnyeket”.

Szellemi fejlődés

A kicsik ebben a korban rengeteget tudnak kérdezni. Az Ön kisbabája is minden bizonnyal százszor is megkérdezi: „Ez mi?” vagy „Mi az?” Később, a harmadik életévben a „Miért?” lesz műsoron. Bár ezek a szüntelen feltett kérdések fárasztóak lehetnek az Ön számára, a kicsi nem azért kérdez, hogy Önt az őrületbe kergesse, hanem mert hatalmas vágy hajtja előre, hogy megismerje a világot, és növelje gyarapodó szókincsét. (A baba arra is rájött, hogy a „Mi ez?” kérdésre sokkal bővebb és érdekesebb választ fog Önből kiváltani, mintha egyszerűen csak azt mondja, „Nézd, cica!”) Bár nem mindig könnyű egy totyogóval elbeszélgetni, a szakemberek szerint fontos megpróbálni. Még ha Ön nem is minden esetben érti, mit mond a gyerek, figyelhet rá, szemkontaktust létesíthet, és a legjobb tudása szerint válaszolhat neki. Ez azt közvetíti a számára, hogy az, amit ő mond, fontos, és bátorítja majd, hogy ne hagyja abba a beszédet.

www.informed.hu

Renáta még nem kérdezi ,hogy "Ez mi ?" meg hasonlók de sokszor váratlanul kimond egy-egy új szót amit addig soha,és ezt vagy megismétli többször vagy pár napig nem hallani,még ha kérdem is.Ilyen a: cipő,séta,béka stb ,ami nem jut eszembe,de feljegyzem ezentúl,hogy ne felejtsem el.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



Totyogó vagy már szaladó, azaz megtanul futni, bár még nem tökéletesen. Magától felmegy a lépcsőn, de lefelé még segítségre van szüksége. Egyedül megmossa és megtörli a kezét, szinte teljesen egyedül vetkőzik, bár a gombokkal még nem boldogul.

A kézmosás már úgy megy,mint egy felnőttnek,elzárja a vizet is a végén,csak ámultam-bámultam :)

Megpróbál segíteni a házimunkában: porszívózik, söpör, tereget. A játékában megjelenik az utánzás: ír, főz, vasal. Egyre jobban érdekli a többi gyerek, szívesen van a közelükben, már képes játszani velük, de még osztozkodni nem tud.

Reni nagyon jószívű és szó nélkül odaad dolgokat másoknak,talán itthon jobban félti a játékait,mint máshol.

Kezdi felismerni, ha valami eltér a szabályostól, például, ha a rajzon a babának nincs feje. Ezzel egy időben saját szokásokat alakít ki. Ragaszkodik például ahhoz, hogy mindig ugyanabból a bögréből kapja a tejet, hogy mindig ugyanazon a párnán aludjon, stb.. Fontos a rendszeres napirend kialakítása, lehetőleg ugyanabban az időben legyen az étkezés, a séta, a játék, a fürdés. Nem kell hozzá mereven ragaszkodni, de legyen állandóság a napjaiban; ez biztonságot ad neki.

Aránylag hosszabb ideig eljátszik egyedül vagy más családtaggal. Kialakul kezdetleges időérzéke, de még nem érzékeli az időtartamot. Ezért, amikor nem a szülővel van, a fél napot ugyanolyan hosszúnak érzi, mintha 2-3 napra bíznánk másra.

Sok kisgyerek agresszív lesz ebben az időszakban: üt, csíp, harap, rugdalózik. Minden harag nélkül le kell csillapítani, és elmagyarázni, hogy ez nem helyes, mert a másiknak fájdalmas lehet.

Ebben az időszakban támad föl a gyermek érdeklődése a nemi szerve iránt, és szívesen játszik vele. Nem szabad dühösnek lenni emiatt, de minden esetben célszerű valamiféle egyéb tevékenység irányába terelni az érdeklődését. Amennyiben nyilvános helyen csinálja, meg kell próbálni megértetni vele, hogy ez semmiképpen sem mások szeme elé való.

www.babaszoba.hu

2 megjegyzés:

sedith írta...

Köszönöm a hozzászólásodat a naplómban, ha van időd, nézz be még egyszer, mert ugyanabban a bejegyzésben folytattam a gondolatmenetet. Puszika

Bogár és Gerti írta...

:) Ügyes kis manó :)
Puszi